Durant aquesta setmana de residència a L’animal a l’esquena Martí i Ari han iniciat el procés de re-imaginar i refer la peça que van presentar l’any 2023 al festival L’Arreplegada. Durant la residència han treballat en un format de laboratori, en què han provat diferents propostes a nivell compositiu, estètic, plàstic i de moviment, que servirà de base per continuar amb la construcció d’una nova peça.
Terra de fuga és el títol que porta el treball de final de grau de la Paula Ramis. És un solo de format curt on explora què és per a ella un paisatge i la relació d’aquests i la identitat de les persones, espais i temporalitats. A través del moviment del cos, veu, música i traç desitja descobrir i viatjar a través de les infinites capes en constant transformació que creen paisatges, des dels més coneguts fins als imaginaris.
“Practiquem i estudiem això tant intangible i fulminant de la improvisació.
Tenim una llista de desitjos, una herència de llenguatge, una confusió de temps verbals, dobles personalitats, una cantant que no hi és mai. Fem trampes, escrivim i parlem molt en serio. Ens il·luminem i perdem tota èpica en un mateix matí. I sabem segur que
si neva, no venim.”
Glòria Ros
Aquest és un projecte d’investigació i experimentació sobre la disciplina de la improvisació, enfocada en els camps del moviment i el so. Planteja un estudi interdisciplinari d’aquesta pràctica com a fet escènic especí?c i autònom, entenent la pràctica mateixa com a font de coneixement i pensament. Es tracta d’una recerca col·lectivitzada impulsada per la ballarina Glòria Ros, en col·laboració amb les següents artistes improvisadores: Celeste Alías (veu), Clara Lai (piano), Joan Cot (electrònica), Ariadna Torner (violí), les ballarines Anna Fontanet, Miquel Fiol, Ona Fusté, Iver Zapata, Milagros García, Majo Villafaina i Glòria Ros, i la càmera-performer Mila Ercoli.
PES MORT, d’Anna Maria Ricart, és el novè muntatge escènic de MeriYanes Produccions. Aquest cop busca la complicitat amb la cia. Elena Martinell per poder crear un espectacle multidisciplinari, amb escenes híbrides, on confluiran el teatre de text, el cant líric i la música d’autor.
Aquest projecte neix de la necessitat de parlar dels trastorns de conducta alimentària (TCA). Un cop passada la pandèmia, els casos de trastorns alimentaris han augmentat molt, sobretot entre les adolescents. Però aquests trastorns no només afecten la gent jove. Hi ha un sector, majoritàriament dones, de més de 30 anys, que també el pateixen i queden abandonades per la sanitat pública, ja que la majoria de recursos destinats a curar aquestes malalties estan destinats a menors de 25 anys. L’única manera de superar els trastorns alimentaris, en la majoria dels casos, és a partir de la sanitat privada, fent que la curació depengui de si la malalta té recursos econòmics propis.
Meritxell Colell i Angélica Castelló retornen a L’animal amb el seu projecte “Lejos de los árboles” Una proposta cinematogràfica que narra el viatge èpic d’una artista que teixeix un mapa sonor de l’Amazònia als Andes peruans per a parlar del dol, les pors, els somnis, l’herència de l’exili i el desarrelament. Una història plena d’històries, un film que reivindica la necessitat de tornar-nos a explicar històries, d’escoltar, de ser receptores de memòria. Un viatge iniciàtic a través de l’escolta.
En aquesta ocasió, la residència acabarà amb un rodatge que servirà com a element de recerca de finançaments i productores per a continuar aquest projecte en el 2025.
PES MORT, d’Anna Maria Ricart, és el novè muntatge escènic de MeriYanes Produccions. Aquest cop busca la complicitat amb la cia. Elena Martinell per poder crear un espectacle multidisciplinari, amb escenes híbrides, on confluiran el teatre de text, el cant líric i la música d’autor.
Aquest projecte neix de la necessitat de parlar dels trastorns de conducta alimentària (TCA). Un cop passada la pandèmia, els casos de trastorns alimentaris han augmentat molt, sobretot entre les adolescents. Però aquests trastorns no només afecten la gent jove. Hi ha un sector, majoritàriament dones, de més de 30 anys, que també el pateixen i queden abandonades per la sanitat pública, ja que la majoria de recursos destinats a curar aquestes malalties estan destinats a menors de 25 anys. L’única manera de superar els trastorns alimentaris, en la majoria dels casos, és a partir de la sanitat privada, fent que la curació depengui de si la malalta té recursos econòmics propis.
AFTER serà el quart llargmetratge d’aquest cineasta i representa la culminació d'una evolució: fer pel·lícules de forta convicció artística, amb inspiració i calat popular. Amb vocació de públic, de servei. Amb vocació de democratitzar el cinema d’autor. Ser pedagògic amb el públic sense caure en el to il·lustratiu o paternalista.
A la mitologia grega, se li encomana al tità Epimeteu la missió d'inventar una eina natural de protecció per a cadascun dels animals nounats. Així, Epimeteu decideix repartir pinxos als eriçons, verí a les serps, tinta als calamars, potes veloces a les llebres… Una vegada acabada la seva tasca i després de lliurar tots i cadascun dels animals a Zeus, s'adona que s'ha oblidat d'una criatura, la més maldestra i potinera, a la qual ja no li queda res més a oferir com a protecció: l'ésser humà, que roman nu i vulnerable enfront de l'hostilitat del món.
Com a treball final de la formació al centre universitari SEADS d’Àustria, Martí Ramis treballarà una adaptació de l’espectacles de Mal Pelo “The Mountain, the truth and the paradise”, creació de l’any 2017.
L’acompanyarà en aquest procés, el creador i intèrpret de la peça, Pep Ramis
VICINI és una investigació travessada per diferents pràctiques i eines d'improvisació del moviment, manipulació d'objectes i escriptura.
Al llarg dels períodes de treball, l'equip de VICINI organitza trobades on comparteix les eines en fase de definició en format laboratori per generar un diàleg sobre la recerca a partir de l'experiència física dels materials d'estudi.
Les sessions obertes al públic són un espai d'exploració guiada on, a partir de pràctiques somàtiques, s'aborden conceptes com el diàleg entre cossos a través del contacte o un objecte que els connecta, l'estudi de les forces d'atracció o de repulsió que es generen, o el desequilibri estructural en relació amb una estabilitat interdependent.
Les practiques físiques s'alternen amb practiques d'escriptura individual i grupal, on reflexionar sobre el paral·lelisme entre el “dins” i el “fora”, entre allò sensible, allò que es pot dir i allò imaginable.
El projecte es presentarà en la propera edició del Festival Això al poble no li agradarà en col·laboració amb el Teatre Municipal de Girona.
Pep Ramis i Maria Muñoz oferiran un taller on experimentar els mecanismes de l’acció i el que desencadenen. Una mirada sobre el moviment i l’escriptura del cos en acció.
Precisió, durada, compromís, intensitat, silenci, absència, presència, puntuació, habitabilitat, capitulació, fraseig, puntuació, linealitat, temporalitat, musicalitat, ritme, escriptura, són alguns dels termes que qüestionarem durant el curs.
Accionar: 1-Exercir una acció, 2-Fer moviments i gests per donar a entendre alguna cosa, 3-Comandar l’acció d’un mecanisme.
Els tallers de Mal Pelo estan impartits pels dos codirectors de la companyia, sense que això impliqui la presència dels dos en cada sessió.