Revolutionary Bodies és un projecte de col·laboració en xarxa liderat per l’associació Carovana de Sardenya que va començar l’agost del 2011 que finalitza els dies 30, 31 de maig i 1 de juny de 2012 amb el programa Cos i Revolució proposat per L’animal a l’esquena, Celrà, Catalunya.


Revolutionary Bodies s’inicia amb la voluntat de generar moments de trobada entre creadors i artistes convidats, originaris d’Egipte, Tunísia, Sardenya i Catalunya, per a explorar i reflexionar sobre els processos de transformació social i sobre el cos com a instrument de recerca de llibertat. A través de l’experimentació de nous llenguatges, es torna a una visió de l’art en la que aquest, lluny de ser únicament un entreteniment, esdevé una eina per als processos de democratització, assumint un paper estratègic de testimoni.


És un projecte de cooperació internacional que compta amb quatre col·laboradors europeus: Associazione Carovana  S.M.I (Sardenya), La Compagnie De Soi/La Ferme du Buisson (França), Dancing On The Edge Foundation (Holanda), L’animal a l’esquena (Catalunya) i dos col·laboradors àrabs: Contemporany Art Centre Darb 1718 (Egipte) i Muzaq/ Selma i Sofiane Oussi (Tunísia). Compta amb el suport de l’European Cultural Foundation (ECF)


Tant Carovana com L’animal a l’esquena són associacions culturals que des de l’any 2000 han desenvolupat conjuntament diversos projectes. Amb voluntat de cooperació amb artistes i creadors de la conca sud mediterrània. Ara, juntament amb els nous col·laboradors, obren un diàleg amb artistes, pensadors i crítics de Tunísia i Egipte, per compartir reflexions sobre la creació a l’actualitat dels seus respectius països.



CONTEXT


La revolució àrab és també una revolució cultural perquè les demandes per la llibertat i la justícia estan estretament vinculades al dret a la cultura. Avui en dia, els artistes volen aprofitar la llibertat d'expressió que se'ls va negar durant gairebé tres dècades: flashmobs i activisme a la xarxa han jugat un paper important en l'organització i el manteniment de les protestes; els artistes també estan exercint un paper important.


L'explosió sense precedents de les pràctiques d'art urbà a l'Orient Mitjà i el nord d’Àfrica evidencia una nova etapa d'un procés de resistència que s’ha gestat a l’underground durant els últims 10 anys. A través de la performance, la música, la improvisació teatral, els dibuixos animats satírics, la fotografia, la vídeo instal·lació i la dansa, la gent d'Egipte i Tunísia ha ocupat els llocs públics per manifestar-se en la seva lluita per la llibertat.



COL·LABORADORS REVOLUTIONARY BODIES


Associazione Carovana   S.M.I (Sardenya)

Liderat per Ornella d’Agostino.

Carovana SMI es va constituir al 1994 per a conduir projectes interdisciplinaris de formació, divulgació, recerca i producció artística en l’àmbit dels programes de cooperació internacional, amb l’intent de desenvolupar un debat sobre el diàleg intercultural i contribuir a la difusió de la dansa i de l’art contemporanis en el Mediterrani.

carovana.org/">www.carovana.org


La Compagnie De Soi (França)

Companyia fundada en 2005 i dirigida per Radhouane El Meddeb, actor, ballarí i coreògraf tunisià establert des de fa anys a Paris.

www.acompagniedesoi.com


Dancing On The Edge Foundation (Holanda)

Un projecte iniciat al 2006 amb base a Amsterdam, dirigit per Gary Feingold que compta amb la col·laboració de Natasja van ‘t Westende, encarregada de la programació artística. Presenta i promou la cultura i l’art contemporani de L'Orient Mitjà en les arts escèniques, el cinema i les instal·lacions multimèdia.

www.dancingontheedge.nl


L’animal a l’esquena (Celrà)

Dirigit actualment per Pep Ramis i Maria Muñoz, L'animal a l'esquena és un centre de creació que fomenta l'experimentació i l'intercanvi d'idees i experiències entre directors d'escena, músics, videoartistes, teòrics i ballarins mitjançant residències, tallers, seminaris i laboratoris.

www.lanimal.org


Contemporany Art Centre Darb 1718 (Egipte)

Fundat per Moataz Nasreldin, és un Centre d’Art situat al mig de l’històric antic Cairo. Darb 1718 és una organització sense ànim de lucre fundada l'any 2008. Disposa d’una varietat d'espais interiors i exteriors per a l'acollida d’esdeveniments culturals i projectes artístics en diferents formats.

www.darb1718.com


Muzaq (Tunísia)

Dirigit per Selma Oussi i Sofiane Oussi.

Muzaq va ser creat al 2004 amb l’objectiu d’establir ponts entre els artistes magribins i africans, i estructures i artistes europeus. Desenvolupa programes de formació, conferències i intercanvi. Muzaq s’especialitza des del 2001 a la creació per a espais públics i des del 2007 posen en marxa el festival bianual Dream City.

www.dreamcitytunisie.com



ETAPES DEL PROJECTE


Revolutionary Bodies s’estructura en quatre etapes realitzades durant el bienni 2011/12: Sardenya/agost 2011, París/novembre 2011, Amsterdam/desembre 2011 i Celrà/maig 2012.


Del 7 al 12 d’agost de 2011, a Sardenya, va iniciar-se el projecte liderat per Carovana amb una trobada entre els col·laboradors del projecte amb convidats d’Itàlia, Catalunya, Tunísia i Egipte. Va servir com a punt de partida per exposar les idees generals del projecte que després, en cada etapa, s’ha desenvolupat de manera diferent.


A Sardenya es va reflexionar sobre els moviments revolucionaris com a re apropiació dels espais públics i de la participació de creadors i pensadors en el procés de les revoltes, així com la figura de l’artista com a element actiu de reivindicació i representació social.


El 26 de novembre 2011 a Paris, a La Ferme du Buisson, centre de producció i exhibició de les arts escèniques, la Compagnie de Soi va organitzar la segona etapa del projecte, amb una mirada específica sobre Tunísia i més concretament sobre el paper de la dona a la revolució. La nuit curieuse de Leyla Tounsia, nom donat a l’etapa a París, va agrupar un seguit d’activitats escèniques, projeccions de documentals, taules de discussió, música, etc.


Del 9 a l’11 de desembre 2011, a Amsterdam i sota el paraigües del festival Dance on the Edge, va tenir lloc la tercera etapa del projecte. A Holanda es va presentar la instal·lació de Moataz Nasreldin en un context de taules de discussió amb altres artistes visuals i de programació d’espectacles tots ells de creadors del món àrab, des de Síria fins a Marroc.


Del 30 maig a l’1 de juny de 2012, organitzarem a L’animal a l’esquena la quarta etapa del projecte a. Durant tres dies es plantejarà un programa que inclourà una residència multidisciplinària així com conferències, sessions de vídeo i diverses presentacions expositives i escèniques.



Cos i Revolució, del 29 de maig a l’1 de juny 2012, Celrà, Girona


Cos i Revolució, nom donat al programa específic de L’animal a l’esquena dins el projecte de col·laboració internacional Revolutionary Bodies, està plantejat com una residència interdisciplinària de creadors escènics, visuals i crítics d’art i cinema de diferents països de la conca mediterrània.


Durant tres dies, un grup format per dotze persones es reunirà per a compartir diferents reflexions i mirades particulars sobre els processos actuals de transformació política i cultural en els seus respectius països, així com per dialogar sobre el cos poètic/cos d'acció, cos polític, censura i ritual, entre altres temes.

La residència també té com objectiu l’experimentació amb diferents dispositius d’escriptura, informació i documentació per a què deixin traces de la trobada.


La paraula revolució remet a un estat alterat de consciència i percepció que és capaç de generar una situació de canvi, de transformació. Un estat que atorga a un grup nombrós de persones la sensació de pertànyer a un cos únic, un cos en revolució. Amb tot, la revolució està lligada no només a una vivència puntual de “trance” sinó a un procés continu de transformació.


L’animal a l’esquena, un projecte amb una identitat artística específica situat en un paisatge natural, ofereix als artistes i experts convidats un espai estructurat, però a la vegada, obert a ser habitat com el grup i la dinàmica del moment ho requereixin.


Cos i Revolució tindrà, per una banda, moments de treball intern a porta tancada en el que es combinaran converses sobre temes específics amb altres propostes més creatives que generin recorreguts d’experiència en comú: dimecres 30 maig, tot el dia, dijous 31 de maig al matí i divendres 1 de juny al matí.


Per altra banda, es programaran activitats variades obertes al públic que inclouran dos passis d’obres àudio-visuals amb presentacions a càrrec de Tahar Chikhaoui, el 29 maig i de Toni Serra, el 30 de maig. Ponències dels participants al Centre Cultural de La Mercè, Girona, 31 de maig. Presentacions escèniques a L’Ateneu de Celrà, 1 de juny, així com altres propostes instal·latives i expositives que podran ser visitades del 29 de Maig a l’1 de juny, tan a L’Ateneu de Celrà com a L’animal a l’esquena.


Aquesta serà la darrera etapa de Revolutionary Bodies i, com a tal, suposarà l’ocasió per a valorar i divulgar el procés de les etapes anteriors així com per a treure algunes conclusions en comú i imaginar perspectives de continuar un diàleg en el futur.



PARTICIPANTS


GRUP DE TREBALL


Ornella D’agostino/Itàlia: coreògrafa i directora artística de Carovana S.M.I de Sardenya.


Selma Oussi i Sofiane Oussi / Tunísia: coreògrafs i directors artístics de la companyia Muzaq i creadors del festival d’art urbà performatiu “Dream city” a Tunísia.


Moataz Nasreldin/ Egipte: artista visual i fundador del centre de cultura contemporània Darb 1718 El Caire


María Muñoz i Pep Ramis/Catalunya: creadors i codirectors de Mal Pelo i de L’animal a l’esquena.


Eduard Teixidor/Catalunya: coordinador de les activitats de la companyia Mal Pelo i col·laborador en projectes puntuals a L’animal a l’esquena.


Toni Serra/ Catalunya: autor de vídeo i nous mitjans i codirector dels Arxius de l’Observatori, un projecte d’OVNI (Observatori de Vídeo No identificat).


Tahar Chikhoui/ Tunísia: crític cinematogràfic, professor d’Anàlisi i història del cinema a la Facultat d'Arts, Lletres i Ciències Humanes de Manouba. Membre de l'associació tunisiana de promoció de crítics de cinema ATPCC (Tunísia).


Allia Sellami/ Tunísia: intèrpret de música clàssica, àrab, jazz, música contemporània, compositora, performer i pedagoga a la Universitat de Tunísia i el Conservatori Superior de Música.


Gerarda Ventura/Itàlia: vicepresidenta de la plataforma Euromed, presidenta de Meridie, partner del projecte Corpi in rivoluzione a Sardenya.


COL·LABORADORS A LA DOCUMENTACIÓ


Leo Castro/Catalunya: llicenciada en Filosofia a la UB. Actriu, ballarina, creadora, funda al 1999 el col·lectiu SIAMB dedicat a la Improvisació i el Contact Improvisació. Des del 2004 treballa amb Mal Pelo.

Xavier Pèrez-Fromzero/ Catalunya: director i fundador de l’empresa de realització audiovisual i disseny gràfic Fromzero.


COL·LABORADORS Cos i Revolució


L’animal a l’esquena: és un centre de creació i intercanvi multidisciplinari emplaçat a una masia de 19 hectàrees situada al Parc d’Interès Natural de les Gavarres al municipi de Celrà, a 9 km de la ciutat de Girona, a 50 km de la frontera amb França i a uns 100 km de Barcelona.


Mercat de les Flors, Barcelona: teatre inaugurat al 1983 construït a l’antic edifici noucentista del Palau de l’Agricultura, construït amb motiu de l’Exposició Internacional de 1929 a la muntanya de Montjuïc. El Mercat de les Flors forma part dels equipaments que configuren la Ciudad del Teatre: el mateix Mercat, el Teatre Lliure i l’Institut del Teatre.


L’Ateneu, Celrà: edifici construït al 1913 per la fàbrica Brillas i Pagans en benefici dels seus treballadors, va passar a ser de titularitat pública al 1992. Al 2009 es remodela l’edifici per a convertir-lo en un espai escènic de formato mitjà amb sala de reunions, espai expositiu, bar i amb una capacitat de 179 espectadors.


Centre Cultural de la Mercè, Girona: un edifici construït al segle XIV utilitzat com hospital militar durant els segles XIX i part del XX, és ara un centre cultural públic que conté una escola d’arts plàstiques i vídeo, una secció de seminaris i lliçons d’estudis humanístics en coordinació amb la Universitat de Girona, un espai expositiu i un teatre.


EQUIP DE L’ANIMAL A L’ESQUENA


Direcció artística:
María Muñoz, Pep Ramis

Coordinació activitats i producció:
Mamen Juan-Torres

Gestió:
Ester Borin, María Muñoz

Col·laboració projectes:
Eduard Teixidor

Comunicació:
Pep Ramis, Mamen Juan-Torres

Assistència tècnica:
Punt de fuga



 

 

 

Programació
Programa de mà

 L'animal Primavera 
2012
photo
Cos i Revolució

L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 29/05/2012 al 01/06/2012
Presentació:
El 29/05/2012 a les 17:00 a L'animal a l'esquena (Celrà)
El 29/05/2012 a les 22:00 a L'animal a l'esquena (Celrà)
El 30/05/2012 a les 10:30 a L'animal a l'esquena (Celrà)
El 30/05/2012 a les 22:00 a L'animal a l'esquena (Celrà)
El 31/05/2012 a les 10:30 a L'animal a l'esquena (Celrà)
El 31/05/2012 a les 18:30 a Centre Cultural La Mercé (Girona)
El 01/06/2012 a les 10:30 a L'animal a l'esquena (Celrà)
El 01/06/2012 a les 19:00 a Teatre Ateneu (Celrà)
El 01/06/2012 a les 21:00 a Teatre Ateneu (Celrà)

Ornella D'agostino, Muhanad Rasheed, Moataz Nasreldin, Toni Serra, Tahar Chikhoui, Allia Sellami, Gerarda Ventura, María Muñoz, Pep Ramis, Eduard Teixidor
( Ornella D'agostino, Muhanad Rasheed, Moataz Nasreldin, Toni Serra, Tahar Chikhoui, Allia Sellami, Gerarda Ventura, María Muñoz, Pep Ramis, Eduard Teixidor )

Un projecte de cooperació internacional amb el suport de: www.eurocult.org





COS I REVOLUCIÓ
PROGRAMA D'ACTIVITATS

DIMARTS 29 Maig

L'animal a l'esquena – Mas Espolla

17,00h a 22,00h
Circuit d'Instal·lacions Audiovisuals

1- Moataz Nasreldin
Selecció d'obres audiovisuals.

2- OVNI Archives/Toni Serra
Selecció de diversos treballs audiovisuals.

3- MUZAQ Selma Oussi i Sofiane Ouissi
Projecció de Laaroussa, vídeo sobre la seva experiència treballant en una comunitat de dones artesanes del sud de Tunísia.

4- Leo Castro
Projecció del vídeo Unexpected Cairo produït dins del projecte Miniatures (un projecte de cooperació cultural i de producció artística liderat per L'Officina, Marsella) i gravat a El Cairo el desembre 2010, poques setmanes abans de la revolució.

5- Revolutionary Bodies
Espai dedicat a la documentació realitzada del projecte en totes les seves etapes anteriors de Sardenya, París, Amsterdam amb escrits, llibres i vídeos editats en diferents moments.

Durant els dies de Cos i Revolució a L'animal a l'esquena, s'aniran afegint altres materials visuals o escrits generats a la trobada, fruit de conversacions, ponències i altres propostes artístiques.

Exposició fotogràfica
Abandoned rooms de Randa Mirza, Líban.

22,00h
Programa de vídeos, a L'animal a l'esquena.

A càrrec de Tahar Chikhoui crític i professor d'anàlisi de cine, Tunísia.





DIMECRES 30 Maig

L'animal a l'esquena – Mas Espolla

10,30h a 14,00h i de 17,00h a 22,00h
Circuit d'Instal·lacions Audiovisuals

Exposició fotogràfica
Abandoned rooms de Randa Mirza, Líban.

22,00h
Programa de vídeos, a L'animal a l'esquena.

A càrrec de Toni Serra, autor de vídeo i nous mitjans i codirector dels Arxius de l'Observatori, un projecte d'OVNI (Observatori de Vídeo No Identificat)


DIJOUS 31 Maig

L'animal a l'esquena – Mas Espolla

10,30h a 14,00h
Circuit d'instal·lacions audiovisuals

Exposició fotogràfica
Abandoned rooms de Randa Mirza, Líban.

Centre Cultural de la Mercè

18,30h-21,00h
Ponències a càrrec dels diversos participants

Sala de conferències del Centre Cultural de La Mercè, Girona:
- Tahar Chikhoui
- Toni Serra
- Moataz Nasreldin


DIVENDRES 1 JUNY

L'animal a l'esquena – Mas Espolla

10h30 a 14h00
Circuit d'instal·lacions audiovisuals

Exposició fotogràfica
Abandoned rooms de Randa Mirza, Líban.

Teatre L'Ateneu de Celrà

19,00h
Passi de la pel·lícula Microphone, d'Ahmad Abdala, contextualitzada per
Tahar Chikhoui

21,00h
Actuacions

- Allia Sellami
- Pep Ramis i María Muñoz
- Muhanad Rasheed